מאת ד"ר ניר ארדינסט ופרופ יאיר מורד -המרכז לעצירת קוצר ראייה, פתח תקווה 2014
הצעירים במזרח הרחוק סובלים בשכיחות גדולה ממיופיה (קוצר ראייה). קוצר ראייה נמצא בנסיקה ובעלייה חסרת תקדים. אם נסתכל אחורנית בזמן, לפני שישים שנה,

רק עשירית עד חמישית מהאוכלוסייה הסינית היו בעלי קוצר ראייה כיום, עד 90% מבני נוער ומבוגרים צעירים סובלים מקוצר ראייה.

תקציר המאמר:

  • קוצר ראייה (מיופיה) נפוץ מאוד במזרח הרחוק, עם שיעורים של עד כ 90% בקרב צעירים בסין וטאיוון.
  • שכיחות קוצר ראייה עלתה באופן משמעותי בעשורים האחרונים, הן באסיה והן במקומות אחרים בעולם.
  • כיום, כמחצית מהאוכלוסייה הצעירה בארה"ב ובאירופה סובלת מקוצר ראייה.
  • עד סוף העשור הנוכחי, צפוי כשליש מאוכלוסיית העולם (כ-2.5 מיליארד בני אדם) לסבול מקוצר ראייה.
  • מחקרים מראים שקיים קשר גנטי חזק לקוצר ראייה, עם למעלה מ-100 גנים שזוהו כגורמים אפשריים.
  • מחקר בשם CREAM מצא 24 גנים חדשים הקשורים לקוצר ראייה, וזיהה גן בשם LEPREL1 שמשפיע על מבנה העין.
  • מחקרים על תאומים הראו סיכון מוגבר לקוצר ראייה אצל תאומים זהים, בהשוואה לתאומים לא זהים.
  • גנים נוספים הקשורים לקוצר ראייה נמצאו כמסדירים חמצן ונחושת ברקמות העין.
  • מחקרים מצאו גנים בכרומוזום 18 הקשורים להתפתחות קוצר ראייה חמור.
  • פעילות גופנית מחוץ לבית, במשך 15 שעות לפחות בשבוע, עשויה להאט את התפתחות קוצר ראייה אצל ילדים.


מחקר שנערך בקרב 5083 סטודנטים באוניברסיטאות בסין מצא כי 95.5% מהם סובלים מקוצר ראייה, נתונים דומים נמצאו גם בטאיוון בו מצא שכיחות דומה של קוצר ראייה בשיעור של  95.9% בקרב סטודנטים.
שכיחות גבוהה של קוצר ראייה נמצא ביותר בסיאול בקבוצת גיל של גברים צעירים בני 19, אצל אותם נבדקים נמצא שכיחות של קוצר ראייה בשיעור של 96.5%.
בחלקים אחרים בעולם שאינם אסיה גם נצפתה עלייה משמעותית בקוצר ראייה. כיום סובלים מקוצר ראייה כמחצית מהבוגרים הצעירים בארצות הברית ובאירופה כאשר שכיחות זאת הכפילה את עצמה בחמישים השנים האחרונות.
לפי הערכות של אנשי מקצוע ואפידמיולוגים בפרט, שליש מאוכלוסיית העולם של אשר נאמדת ב 2.5 מיליארד בני אדם יהיו מושפעים מקוצר ראייה עד סוף העשור הנוכחי.
French AN ועמיתיו ערכו מחקר אפידמיולוגי מקיף אודות קוצר ראייה, המאמר התפרסם בכתב העת Ophthalmology  בשנת 2013. במחקר נמצא כי תלמידי ביתי הספר באוסטרליה בגילאי 12 ממוצא מזרח אסיאתי הינם בעלי ליקוי קוצר ראייה בשיעור של 42.7%. אחוזי שכיחות קוצר הראייה בקבוצת גיל של 5 שנים קדימה עלתה משמעותית ובמחקר נמצא כי תלמידי ביתי הספר באוסטרליה בגילאי 17 ממוצא מזרח אסיאתי סובלים מקוצר ראייה בשכיחות של 59.1%. השכיחות של קוצר ראייה התגלתה כנמוכה ביותר אצל ילדים ממוצא אירופאי בעלי אותה קבוצת גיל. בילדים בני 12 נמצא כי קוצר הראייה עמד על 8.3% בלבד בעוד שאצל ילדים בני 17 שכיחות קוצר הראייה הינו 17.7%.

בהתייחס למניעת התפתחות או התקדמות קוצר ראייה, יש להקפיד על כך שילדים יבצעו פעילות מחוץ לבית, לפחות 15 שעות שבועיות.
במחקר בשם CREAM הנגזר מראשי התיבות Consortium for Refraction and Myopia נערכו בדיקות גנטיות ל 45000 נבדקים מ 32 מדינות ברחבי העולם. מטרת המחקר העיקרית של הבדיקות הגנטיות היא למפות ולאתר גנים שאחראים לקוצר ראייה היות והידע הגנטי אודות קוצר ראייה היה דל. במחקר נמצאו 24 גנים חדשים שגורמים לקוצר ראייה כאשר גנים אלו אחראים על מבנה העין, סיגנלים של רקמות העיניים והתפתחות העין. בארץ זיהו את הגן בשם LEPREL1 שהוא גן המקודד לאנזים האחראי לשינויים סופיים של קולגן בעין. מחקר שנערכו בתאומים זהים ולא זהים הראו סיכון מוגבר לקוצר ראייה אצל תאומים זהים.

במחקרים בשנות ה 60 של המאה הקודמת התגלה כי אצל תאומים זהים יש סיכוי גבוה לקוצר ראייה במידה ואחד מהילדים כבר סובל מליקוי של קוצר ראייה בהשוואה לתואמים לא זהים.  מחקרים נוספים הצביעו גם על גנים שאחראי על ויסות של חמצן ונחושת ברקמות העין.
מחקרים מסין ובארה"ב מצאו גנים הנמצאים בכרומוזום 18 שאחראים על התפתחות של קוצר ראייה גבוה במיוחד.
התחום נמצא במחקר אינטנסיבי בגלל ההשפעה השלילית של מיופיה על מחלות עיניים עתידיים ובגלל השכיחות הגבוהה של מיופיה בקרב האוכלוסיה.

דילוג לתוכן