מחקר מדעי שפורסם בכתב העת Vision בדצמבר 2022 חקר את היעילות של שני טיפולים שונים לשליטה בהתקדמות קוצר ראייה בילדים: מונותרפיה במינון נמוך של אטרופין וטיפול משולב עם עדשות מגע MiSight 1 Day ואטרופין במינון נמוך.
המחקר מצא שלשתי קבוצות הטיפול הייתה פחות התקדמות קוצר ראייה משמעותית בהשוואה לקבוצת ביקורת שהרכיבה משקפי ראייה חד-פעמית.לקבוצת הטיפול המשולב הייתה מעט פחות התקדמות קוצר ראייה בהשוואה לקבוצת המונותרפיה של אטרופין, אך ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית. המחקר מצא גם כי הייתה אפקט ריבאונד (כלומר, חזרה לרמות גבוהות יותר של התקדמות קוצר ראייה) לאחר הפסקת הטיפול באטרופין, אך השפעה זו הייתה פחות בולטת בקבוצת הטיפול המשולב. בסך הכל, התוצאות מצביעות על כך ששני הטיפולים עשויים להיות יעילים בשליטה על התקדמות קוצר ראייה בילדים, אך יש צורך במחקר נוסף כדי לאשר את הממצאים הללו ולקבוע את משך הטיפול האופטימלי.

מחקר זה נועד להעריך את היעילות של טיפול באטרופין בהאטת התקדמות קוצר ראייה בילדים. אטרופין היא תרופה המשמשת להרפיית השרירים בעין ולהרחבת האישון, מה שיכול לעזור להפחית את כמות העבודה הקרובה שהעין צריכה לעשות ולהאט את התפתחות קוצר הראייה. המחקר משווה את היעילות של טיפול באטרופין בשימוש לבד או בשילוב עם עדשות דיפוקוס היקפי, שהן משקפיים בעלות מרשם שונה במרכז העדשה בהשוואה לקצוות החיצוניים.
המחקר מצא שגם טיפול באטרופין לבד וגם בשילוב עם עדשות דה-פוקוס היקפיות היו יעילים בהאטת התקדמות קוצר ראייה. עם זאת, המחקר מציין גם כי תיתכן אפקט ריבאונד כאשר אטרופין מופחת לאחר הטיפול, כלומר קוצר הראייה עשוי לחזור לאחר הפסקת הטיפול. המחקר דן גם בשימוש בציקלפלגיה, שהיא שימוש בתרופות לשיתוק זמני של שרירי המיקוד של העין, על מנת למדוד במדויק את שגיאת השבירה בעין. המחקר מציין כי שבירה ציקלופלגית סובייקטיבית, שהיא שיטה לקביעת המרשם למשקפי ראייה או עדשות מגע על סמך התגובות הסובייקטיביות של המטופל לניסויים בעדשות, נחשבת ל"תקן הזהב" לשבירה מדויקת. המחקר דן גם בהשפעה של גורמים כמו ריכוז האטרופין וגיל הילד על יעילות הטיפול והפוטנציאל להשפעת ריבאונד. המחקר מציע כי יש להפסיק טיפול באטרופין בריכוז נמוך בילדים בגילאים מבוגרים יותר כאשר גם קצב ההתקדמות הטבעי של קוצר ראייה וגם אפקט הריבאונד הופכים קטנים יותר.

המחקר כלל 85 ילדים שחולקו לשלוש קבוצות: קבוצה אחת קיבלה 0.01% אטרופין במשך שנתיים, קבוצה אחרת קיבלה גם 0.01% אטרופין וגם עדשות מגע של MiSight 1 יום במשך שנתיים, והקבוצה השלישית קיבלה משקפי ראייה. תוצאות המחקר הראו שלשתי קבוצות הטיפול הייתה ירידה משמעותית בהתקדמות קוצר הראייה בהשוואה לקבוצת הביקורת, וכי לטיפול המשולב של אטרופין ועדשות מגע הייתה השפעה מעט יותר גדולה בשליטה בהתקדמות קוצר הראייה. המחקר מצא גם כי הייתה אפקט ריבאונד על התקדמות קוצר ראייה לאחר הפסקת הטיפול באטרופין, אך היא הייתה קטנה יותר בקבוצה שקיבלה את הטיפול המשולב.

דילוג לתוכן