כנס משטח העין ועדשות מגע 2021: התמקדות בבריאות המשתמשים בעידן המסכים הדיגיטליים

סוגיות במשטח העין
שפיים, ישראל, 27 באפריל, 2021, דר. ניר ארדינסט מערך העיניים, המרכז הרפואי הדסה עין כרם.

עידן המסכים הדיגיטליים תופס תאוצה, ובמיוחד בתקופת הקורונה. ילדים ומבוגרים כאחד מבלים שעות ארוכות מול מחשבים, טאבלטים וסמארטפונים, מה שמעורר חששות בנוגע להשפעות הבריאותיות של שימוש מוגזם זה. כנס משטח העין ועדשות מגע השנתי ה-11 התמקד בנושאים אלו, תוך שילוב מושבי עימות והרצאות מרתקים.
הכנס כלל מספר מושביo בהם דנו מומחים בתחום בריאות העין בסוגיות שנויות במחלוקת, כגון:

  • הנזק שנגרם כתוצאה מחשיפה ממושכת לאור כחול הנפלט ממסכים
  • השפעת השימוש במסכים על התפתחות הראייה אצל ילדים
  • הקשר בין שימוש מוגזם במסכים לתסמונת העין היבשה

הכנס משך אליו קהל של כ-500 רופאי עיניים, מתמחים ברפואת עיניים ואופטומטריסטים. השתתפותם התאפשרה הן באופן מקוון דרך יישומון Zoom והן באופן פיזי במספר מוקדים בבתי מלון ברחבי הארץ.
את הכנס פתחה דר. ענת לבנשטיין, יו"ר איגוד רופאי העיניים בישראל ומנהלת המערך לרפואת עיניים באיכילוב. דבריה הדגישו את החשיבות הרבה של העלאת המודעות להשפעות השימוש במסכים על בריאות העין, וקראו לקהילה הרפואית לפעול למען שיפור בריאות הציבור.

האם צפייה במסכים דיגיטליים גורמת נזקים לעיניים בילדים?
דר. אירן ענתבי, מומחית לרפואת עיניים ילדים, מציגה ראיות מדעיות המצביעות על נזקים משמעותיים שנגרמים לעיניהם של ילדים כתוצאה משימוש ממושך במסכים דיגיטליים.
השפעות פסיכולוגיות, קוגניטיביות ואורטופדיות: מחקרים מצביעים על קשר בין זמן מסך מוגבר לבין קשיי קשב וריכוז, הפרעות שינה, קשיים חברתיים ועוד.
עלייה משמעותית בקוצר ראייה: מחקר שנערך בסין מצא עלייה של 0.3 דיופטר בקוצר ראייה בקרב ילדים בגילאי 6-8 במהלך שנת הסגר, בהשוואה לתקופה שקדמה לה.
פגיעה באיכות דמעות העין: מחקרים מראים ירידה משמעותית באיכות דמעות העין כבר לאחר 20 דקות של שימוש במסך דיגיטלי, מה שעלול להוביל לעייפות עיניים, יובש וחוסר נוחות.
שכיחות גבוהה של עין יבשה: בקרב ילדים בגילאי 9-10, נמצא כי שכיחות עין יבשה גבוהה פי 13 אצל ילדים המשתמשים בטלפון חכם במשך יותר מ-3 שעות ביום.

ד"ר יאיר מורד, רופא עיניים בכיר, טען שצפייה מופרזת במסכים דיגיטליים עלולה לגרום לנזקים בריאותיים ופסיכולוגיים, אך לאו דווקא לפגוע בראייה. לטענתו, מקור הבעיות הוא דווקא חוסר פעילות גופנית, שהייה ממושכת בתנוחה אחת וחוסר אינטראקציה חברתית.
כתמיכה לדבריו הציג עדויות של מחקר שנערך בצבא הגנה לישראל בקרב 22,823 גברים המועמדים לגיוס צבאי. במחקר נמצא כי לחרדים יש 82% מיופיה, לאורתודוקסים שחלקם צופים במסכים דיגיטליים 50% מיופיה, ולחילונים שרובם צופים בטלויזיה 29% מיופיה.
מכאן שהשכיחות הגבוהה של קוצר ראיה בחרדים, שאינם צופים במסכים כלל, מעידה שקוצר ראייה נגרם מעבודה מקרוב ולאו דווקא ממסכים מרוחקים.

רוב אנשי המקצוע שהשתתפו בעימות הצביעו בעד קביעה שצפייה במסכים דיגיטליים גורמת נזקים לעיניים של ילדים וקיימת מחלוקת בין מומחים לגבי ההשפעות של צפייה במסכים דיגיטליים על בריאות עיניהם של ילדים.

מה לעשות כדי להמנע מעליית המיופיה?

  • הפסקות תכופות: לקחת הפסקה של 5-10 דקות מכל שעה של שימוש במסך.
  • פעילות גופנית: לעודד פעילות גופנית באוויר הפתוח.
  • מרחק צפייה: להקפיד על מרחק צפייה נכון מהמסך.
  • תאורה נכונה: להבטיח תאורה נכונה בעת השימוש במסך.
  • בדיקות עיניים: להביא ילדים לבדיקות עיניים באופן קבוע.
  • להשתמש באמצעים להאטת עליית המיופיה: משקפיים, עדשות מגע וטיפות עיניים.

Issues of the Ocular Surface  Shefayim, Israel, April 27, 2021

Nir Erdinest Department of Ophthalmology, Hadassah-Hebrew University Medical Center

דילוג לתוכן