קוצר ראייה הופך לנושא מדובר יותר ויותר, כאשר לפי ההערכות 50% מהאוכלוסיה תסבול מקוצר ראייה עד שנת 2050. קוצר ראייה פתולוגי, מעל -5 דיופטר, קשור לסיכון גבוה יותר למחלות שונות בראייה, כולל ניוון מקולרי והיפרדות רשתית ויש לנקות באמצעים כדי להמנע ממצב זה.
גנטיקה והיעדר חשיפה לאור השמש הם בין הגורמים העיקריים לקוצר ראייה. לילדים שמבלים יותר זמן בחוץ יש סיכון נמוך יותר לפתח קוצר ראייה. עם זאת, אפילו עם חשיפה נכונה לאור השמש לא ישיר, טיפולים אלו עשויים להיות נחוצים כדי להאט את התקדמותה.

כיום, ישנם טיפולים לעצירת קוצר ראייה שיכולים להאט את התקדמות המספר ולהפחית את הסיכונים של מחלות עיניים עתידיות. מחקרים הראו שהפחתת קוצר ראייה אפילו ב-1 דיופטר יכולה להקטין את הסכנה לבעיות עיניים בחצי, בעוד שהפחתה של 3 דיופטר יכולה להפחית את החשש לבעיות עיניים בגיל מבוגר בכ-80%.

טיפולים להאטת קוצר ראייה, כגון עדשות דו-מוקדיות ביפוקל או משקפי מולטיפוקל, הוכחו כמאטים את התקדמות קוצר הראייה באחוזים לא גבוהים. טכנולוגיית עדשות משקפיים שונות וחדשניות, הכוללת תוספת קבועה של פלוס 2 בהיקף העדשה נמצאה כמפחיתה קוצר ראייה בכ-59% תוך שלוש שנים.
גם טיפות אטרופין במינון נמוך יעילות בשליטה בקוצר ראייה.

חשוב לציין שטיפולי בקרת קוצר ראייה דורשים הקפדה ארוכת טווח ובדיקות קבועות. לעדשות מגע Mysight למשל שניתן להשתמש בהן עד גיל 16, יש מרשמים שנעים בין -0.25 ל-6 דיופטריות. העדשות הראו תוצאות מבטיחות בהאטת התקדמות קוצר ראייה בילדים. יש צורך בביקורות סדירות לפחות כל שישה חודשים.

טיפולים בקוצר ראייה מטרתם להאט את התקדמות קוצר ראייה, המיופיה, ולהפחית את הסיכונים למצבים נלווים. עם השכיחות הגוברת של קוצר ראייה, יש צורך בהעלאת המודעות והאפשרות לטיפולים אלו והסיכונים הכרוכים באי נקיטת פעולה.

תת תיקון של קוצר ראייה עלול להחמיר את המצב ויש לתת את המרשם המדויק, לא פחות ולא יותר. (הכוונה היא לתת רבע, חצי או פחות מהמרשם הדרוש כדי שהעין "תתאמץ") עדשות ביפוקל ומולטיפוקל יכולות להאט את התקדמותה בעד-20%.

מחקרים הראו שככל שהטיפול מכל סוג מוקדם יותר כך הוא יעיל יותר וחיוני להקפיד על תכנית הטיפול ולעבור בדיקות שוטפות.

חשוב לציין שטיפולי בקרת קוצר ראייה אינם פתרון אחד שמתאים לכולם, ומה שמתאים לאדם אחד עשוי שלא להתאים לאחר. תכנית הטיפול צריכה להיות מותאמת לצרכיו של כל מטופל, והמטופלים צריכים להיות מודעים לסיכונים וליתרונות הפוטנציאליים של הטיפול. יש ליידע את ההורים גם על הסיכונים הכרוכים באי נקיטת פעולה, שכן הסיכוי לפתולוגיה עקב קוצר ראייה, הוא גבוה משמעותית אצל מיופים גבוהים. ז"א שילדים עם מיופיה גבוהה יסבלו בעתיד הרחוק מבעיות עיניים שונות פי כמה וכמה מאשר כאלו שלא היתה להם מיופיה גבוהה, ולכן חשוב לטפל בבעיה כבר בילדות.

דילוג לתוכן